Sahabat-Sahabat para peminat ayam sabung yang amat Tok Ayah kasihi sekalian. Tok ayah sekadar mampu memanjangkan pesan...
Untuk renungan kita bersama. Demi kebaikan kita di dunia, lebih-lebih lagilah untuk akhirat kita. Marilah kita suburkan minat, hobi dan kesukaan kita kepada amal atau perbuatan yang boleh membantu kita menjana keimanan dan ketaqwaan kepada Allah. Jangan biarkan hati-hati kita seronok dengan perbuatan yang ditegah oleh Allah.
1. Pandangan Ustaz Azhar Idrus
Ayah saya jual ayam laga(sabung), boleh ke?
UAI : Hok laga (yang tukang sabung) ayam haram.
yang jual ayam tidak haram. Sebab ada yang beli sebab apa? Sebab comel(cantik).
dan untuk pertandingan comel(cantik) tidak tidak mengapa. Kalau untuk
laga(sabung) ayam, haram.
Tapi kalau sudah tahu memang yang hendak beli
ayam itu bapok lage (ketua kaki sabung) ayam yang beli, jadi haram jual.
(www.jomkenalislam.my)
(www.jomkenalislam.my)
Pengarang
Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Junid
Rujukan
Jabatan mufti Kerajaan, jabatan Perdana
Menteri, Negara Brunei Darussalam
Nota
Fatwa Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam
2004
Soalan:
Mohon kiranya mendapat jawapan daripada Pehin mengenai dengan perbuatan
bersabung ayam. Akhir-akhir ini telah banyak mendapati aktiviti-aktiviti
seperti ini berleluasa bahkan melibatkan orang Islam sendiri. Dengan adanya
jawapan yang disandarkan daripada Pehin mengenainya, dapatlah serba sedikit
membantu menyedarkan mereka ini.
Jawapan:
Menyabung, bersabung atau melaga-Iagakan binatang sesama binatang seperti
bersabung ayam atau menyabung kerbau atau lembu adalah perbuatan menganiaya
atau menyeksa binatang-binatang itu. Menganiaya atau menyeksa binatang hukumnya
haram, kerana Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam melaknat sesiapa yang
menyeksa binatang.
Menyabung atau bersabung binatang itu mendedahkannya kepada bahaya, penyeksaan
dan tiada belas kasihan ke atas binatang itu bahkan boleh menyebabkan kematian.
Sesungguhnya sifat belas kasihan dan rahmat itu adalah antara beberapa tuntutan
dalam agama Islam. Nabi sendiri diutus untuk membawa rahmat itu sebagaimana
rman Allah:
Tafsirnya: Dan tidaklah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan
untuk menjadi rahmat bagi sekalan alam.
(Surah al-Anbiya’ : 107)
Antara hadits-hadits yang membincangkan tentang sifat belas kasihan dan rahmat
itu ialah sabda Rasulullah Shallallah ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh
Abdullah bin 'Umar Ra 'anhuma:
Maksudnya: Orang-orang yang bersifat rahmat dan belas kasihan mereka itu
dirahmati oleh Tuhan ar-Rahman, maka hendaklah bersifat rahmat kepada
penduduk-penduduk bumi, nescaya akan dirahmati oleh siapa yang berada di
langit.
(Hadits riwayat at- Tirmidzi dan Abu Daud)
Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu meriwayatkan bahawa RasuI Shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda:
Maksudnya: Barang siapa tidak bersifat rahmat (belas kasihan), maka tidaklah
diberi rahmat kepadanya.
(Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim, at- Tirmidzi, Abu Daud dan Ahmad)
Sesiapa yang menunjukkan belas kasihan atau bersifat rahma sekalipun kepada
binatang bukan saja Allah bersyukur kepadany bahkan Allah akan mengampuni
dosanya sebagaimana hal ini disebut oleh Rasulullah Shallallahu (alaihi
wasallam dalam suatu peristiwa:
Maksudnya: Ketika seorang lelaki sedang berjalan, dia merasa sangat kehausan,
lalu dia pun turun ke dalam telaga dan minum dari telaga itu, kemudian dia
keluar, tiba-tiba dia melihat seekor anjing terjulur-julur lidahnya (sambil)
menjilat tanah basah kerana kehausan. Orang itu berkata demi sesungguhnya telah
sampai keadaannya seperti keadaanku, lalu dia (turun untuk) mengisi sepatunya
(dengan air), dan dipegangnya dengan mulutnya, kemudian dia naik ke atas dan
memberi minum anjing itu. Maka Allah Ta (ala menerima dan memuji di atas budi
dan ihsannya itu . dengan mengampunkan dosa-dosanya. Lalu sahabat-sahabat yang
ada di situ bertanya: ((Adakah kita mendapat pahala berbuat baik kepada
binatang-binatang, wahai Rasulullah?" Baginda bersabda: "Berbuat baik
kepada tiap-tiap hati yang hidup itu diberi pahala. "
(Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ahmad dan Malik)
Diebaliknya melakukan penganiayaan dan penyeksaan terhadap binatang menyebabkan
seseorang masuk neraka sebagaimana diceritakan dalam suatu peristiwa:
Maksudnya:
Diseksa seorang perempuan (kerana) seekor kucing yang telah dikurungnya
sehingga mati kelaparan. Dengan sebab itu masuklah perempuan itu dalam api
neraka.
(Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim dan ad-darimi)
AI-Imam Ibnu Hajar seorang ulama mazhab asy-Syafi'e' terkenal itu dalam
kitabnya az-Zawajir 'an Iqtiraf al-Kaba’ir mengkategorikan menyeksa,
melaga-lagakan dan menyabungkan binatang sebagai dosa besar. Ini bererti
perbuatan itu adalah AI-Imam itu membawakan dalil-dalilnya, antaranya
hadits¬-hadits di atas.
Antara bentuk-bentuk penyeksaan itu ialah memisahkan anak burung daripada
ibunya sebagaimana Abdullah Ibn Mas'ud Radhial 'anhu meriwayatkan dengan
berkata:
Maksudnya: Adalah kami (kata ayahanda Abdullah) bersama-sam Rasulullah Shallallahu
'alaihi wasallam dalam suatu perjalanan. Lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi
wasallam berangkat kerana suatu keperluan Baginda, maka kami melihat hummarah
(sejenis burung), bersamanya dua ekor anaknya, kami pun mengambil dua ekor anak
burung itu, maka datanglah hummarah itu mengebas¬ngebas kepaknya. Lalu
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam pun datang dengan bersabda: "Siapa
yang menyakiti (menyusahkan) ibu burung ini (memisahkan) daripada anak-anaknya?
Kembalikan semula anak burung ini kepada ibunya. "
(Hadits riwayat Abu Daud dan Ahmad)
Pendeknya menyabung, bersabung atau meIaga-Iagakan binatang adalah haram,
kerana Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam melarang perbuatan sedemikian.
Ibnu 'Abbas Radhiallahu 'anhuma meriwayatkan:
Maksudnya: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam melarang melaga-lagakan
binatang-binatang.
(Hadits riwayat at-Tirmidzi dan Abu Daud)
Termasuk dalam kategori menyeksa binatang itu ialah menanggungkan ke atasnya
dengan barang-barang bebanan di luar keupayaan binatang itu. Pada Hari Kiamat
nanti tuan punya binatang itu akan dikenakan qishah sejauh mana kezaliman yang
dilakukannya terhadap binatang tunggangannya itu.
Hatta binatang-binatang yang harus ibunuh sekalipun, tidak boleh diseksa
sebelum ianya dibunuh. Bahkan membunuhnya pun mestilah dengan ihsan.
SOALAN: Saya
seorang peminat ayam serama, segala jenis burung dan haiwan perhiasan. Saya
membiak dan menjualnya kepada peminat-peminatnya. Di sini saya ingin kemukakan
dua soalan berikut:
1. Bolehkah saya pelihara burung dan
mengurungnya dalam sangkar dengan diberi makan minum dan kawalan keselamatannya
yang cukup?
2. Bolehkah saya menjual burung-burung
perhiasan, ayam serama dan ayam laga yang saya biakkan itu pada harga yang agak
tinggi, iaitu bergantung pada kecantikan yang disukai peminatnya? Apa hukum
perusahaan ini dari perspektif Islam? - ISMAIL, Kota Bharu.
JAWAPAN: Sebelum
saya memberi maklum balas berhubung soalan di atas, sama ada harus atau tidak
harus memelihara ayam serama, burung hiasan dan sebagainya, izinkan saya
menyediakan suatu mukadimah yang menerangkan kedudukan di bumi ini terlebih
dahulu, dengan menumpukan sedikit perhatian kepada Adam alaihissalam sebagai
insan pertama dan bapa kepada semua manusia.
Insan adalah makhluk Allah yang istimewa, ia
dimuliakan dalam suatu majlis tiupan roh yang dijemput hadir para malaikat dan
iblis, lalu mereka semua diperintah Allah supaya sujud kepada makhluk ini.
Semua sujud, kecuali iblis yang takbur dengan kejadian sendiri.
Penciptaan insan yang diperintah sujud kepadanya
itu berbeza sekali dengan penciptaan malaikat dan iblis, kerana penciptaan
makhluk ini adalah gabungan antara tiga komponen utama, iaitu roh, badan kasar
dan badan halus. Setiap satu daripadanya mempunyai kehendak dan keperluan
sendiri yang wajid dipenuhi.
Badan kasar mempunyai keperluannya sendiri, ia
perlukan makan, minum, pakai, berkemahuan seks dan sebagainya. Roh juga ada
keperluannya yang terdiri daripada ibadat, amal dan aktiviti-aktiviti
kerohanian. Islam mewajibkan umatnya supaya melayani semua keperluan ini dengan
adil. Sehubungan makan minum, Allah berfirman yang bermaksud: Makan dan minumlah
kamu dan jangan pula kamu melampau-lampau. (al-A'raf: 31).
Melayani keperluan roh juga hendaklah dengan
sederhana, tanpa berlebihan. Baginda rasulullah s.a.w. pernah mendengar berita
Abdullah ibn Umar yang keterlaluan dalam ibadatnya, lalu menasihati beliau
supaya tidak keterlaluan, iaitu melalui sabdanya yang bermaksud: Wahai
Abdullah! Bersederhanalah, kerana jasad kamu juga mempunyai hak, mata kamu juga
mempunyai hak, isteri kamu juga mempunyai hak. Layanilah hak masing-masing
(Jami'al-Usul, 1/297 bilangan 87).
Jika roh dan badan kasar mempunyai hak yang
wajib dilayani dengan adil. Bagaimana pula dengan keperluan badan halus atau
yang disebutkan dengan istilah falsafah dengan al-nafs al-insaniyyah (jiwa
manusia) yang memerlukan kepuasan pada semua perkara, sama ada yang dilihat,
disentuh, dirasa, didengar dan difikir.
Menikmati keindahan pada semua perkara merupakan
makanan yang diperlui badan halus atau jiwa manusia. Badan ini tidak akan
mencapai tahap kebahagiaannya dengan sempurna tanpa persekitaran yang bersih,
indah dan menyegarkan. Jiwa yang hidup dalam suasana yang menakutkan,
persekitaran yang ngeri dan bising, akan melahirkan manusia yang keras hati dan
bertabiat besar. Memang jiwa yang bersih, cintakan kata-kata yang sopan ketika
berbicara, pemandangan yang indah ketika bergerak dan tindak-tanduk yang lemah
lembut ketika bekerja.
Berpandukan mukadimah ini, saya berpendapat,
ayam serama dan burung-burung hiasan yang saudara bela dan niaga itu tidak
bertentangan dengan ajaran Islam, kerana ajaran ini tidak menentang perhiasan
yang dinikmati oleh jiwa. Firman Allah yang bermaksud: Katakanlah wahai
Muhammad! Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah
dikeluarkannya untuk hamba-hamba-Nya dan demikian juga benda-benda yang baik
lagi halal dari rezeki yang dikurniakannya (al-A'raf: 32).
Firman-Nya lagi yang bermaksud: Kuda, baghal dan
keledai dijadikan untuk kamu menungganginya dan sebagai perhiasaan (al-Nahl:
ayat 8). Ayat ini memberi maklum bahawa Allah s.w.t. menjadikan haiwan, tumbuh-tumbuhan
sebagai perhiasaan yang harus dinikmati manusia, maka berhias dengan
barang-barang ini semua adalah harus dalam apa jua keadaan sekalipun. Kalaupun
barang-barang hiasan ini dilarang, maka larangan itu disebabkan pembaziran,
kesombongan yang lahir daripada penggunaan yang salah dan sebagainya.
Memang penggunaan perhiasan ini berada pada
peringkat thasiniyyat (mewah). Barang-barang mewah hanya boleh dipakai apabila
sempurna keperluan yang wajib dimiliki. Sebagai contoh, memiliki kediaman untuk
anak-anak dan keluarga adalah wajib dan termasuk dalam kategori daruriyyat
(kepentingan). Peralatan-peralatan mewah hanya boleh dimiliki setelah
memperoleh kediaman dengan sempurna.
Menikmati keindahan ayam serama, ikan emas dan
burung pipit berwarna-warni tidak salah dari segi pandangan Islam, tetapi
hendaknya jangan melampaui batas-batas kesederhanaan, sehingga mengurangkan
barang-barang keperluan hidup yang sepatutnya dimiliki anak-anak dan keluarga
untuk kehidupan mereka.
Jika bunga yang berwarna-warni dalam pasu dan
taman-taman harus dinikmati keindahannya, pokok-pokok yang indah segar harus
dimiliki, sekalipun jika terpaksa mengeluarkan sedikit bayaran. Mengapa
keindahan ayam serama, ikan emas dan burung pipit tidak boleh dinikmati.
Menyekat kebebasan burung dan ikan emas dalam
sangkar tidak harus menjadi alasan pengharaman, kerana pokok-pokok bunga juga
dikawal kebebasannya dalam pasu dan bekas-bekas kecil.
Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya menyebutkan:
Bukan semua perkara yang menyenangkan hati itu dibenci Islam, bukan juga
sesuatu yang disukai hati manusia itu buruk, tetapi dilarang mengambilnya jika
syarak melarangnya kerana membawa kepada riak dan sombong. Insan memang sukakan
sesuatu yang indah, suka supaya dilihat dirinya cantik, oleh itu mencari sesuatu
yang disenangi jiwa tidak dilarang. Seseorang harus menyikat rambutnya dan
tidak harus membiarnya kusut masai, menilik mukanya dalam cermin, membetulkan
serbannya yang tidak cantik dilihat, memakai kain tebal di sebelah dalam dan
memakai yang halus di sebelah luar supaya senang hati orang melihatnya (Jami'
al-Ahkam, 7/97).
Makhul al-Dimasyqi seorang ahli Fiqh tabi'i
meriwayatkan daripada Aishah r.a. katanya: Sekumpulan sahabat nabi s.a.w.
menunggu baginda di pintu rumahnya, lalu baginda keluar menemui mereka.
Kebetulan dalam rumah itu ada bekas berisi air, baginda melihat mukanya dalam
air itu, lalu membetulkan janggut dan rambutnya. Aku bertanya: Wahai
rasulullah! Kamu juga berbuat begitu. Jawab baginda: Ya, apabila seseorang
keluar kerana berjumpa saudaranya, maka kemaskan dirinya, kerana Allah indah,
Ia sukakan keindahan. Dalam Sahih Muslim, daripada Ibn Mas'ud r.a. nabi s.a.w
bersabda: Tidak masuk syurga orang yang ada takbur dalam hatinya seberat zarah.
Berkata seorang lelaki: Sesungguhnya orang lelaki suka kainnya cantik, kasutnya
cantik dan semuanya cantik. Sabda nabi s.a.w.: Memang, Allah itu cantik, ia
sukakan kecantikan. Besar diri yang sebenarnya ialah melawan kebenaran dan
melupakan kebaikan manusia lain.
Berpandukan mukadimah ini, kita dapat menarik
kesimpulan, iaitu Islam tidak menentang sebarang perhiasan, perniagaan dan
penggunaan barang-barang hiasan. Antara perhiasan termasuklah ayam serama,
burung pipit dan ikan emas yang dibela untuk hiasan rumah. Haiwan ini harus
dibela, dijual dan diniagakan, tetapi hendaklah dengan syarat-syarat berikut:
1. Tidak bermaksud untuk berbangga dan
bermegah-megah, sebagaimana adat orang mewah dan berada. Hukum pengambilan
barang-barang hiasan itu bergantung kepada niat.
2. Jangan lekakan tanggungjawab disebabkan oleh
pembelaan haiwan dan sesuatu yang berupa hiasan.
3. Jangan cuai melaksanakan tanggungjawab
terhadap haiwan yang dipelihara seperti memberinya makan, minum dan
keselamatannya.
Dalam sebuah hadis yang sangat popular tentang
penyeksaan terhadap haiwan, baginda rasulullah s.a.w. memberi amaran terhadap
seorang wanita yang memelihara kucing, tetapi tidak memberinya makan minum dan
penjagaannya, lalu ia dimasuk ke neraka atas kesalahan itu.
Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim
daripada Anas ibn Malik r.a. katanya: Baginda rasulullah s.a.w. adalah insan
yang paling baik akhlaknya, baginda selalu datang ke rumahku dan selalu
bertanya adikku Umair. Pada suatu hari, baginda datang dan bertanya: Oh Abu
Umair ke mana perginya burung kecil engkau? Dijawabnya, burung masih dalam
peliharaannya.
Al-Damiru dalam kitabnya Hayat al-Haiwan
menyatakan: Hadis di atas menjadi dalil harus memelihara burung dan berhibur
dengannya. Berkata Abu al-Abbas al-Qurtubi: Membela burung terpaksa disekat
kebebasannya dalam sangkar. Adapun menyeksa dan memain-mainkannya maka hukumnya
haram, kerana nabi s.a.w. melarang menyeksa haiwan, kecuali kerana sembelih
untuk dimakan sahaja.
Ibn Aqil al-Hanbali melarang menyekat burung
dalam sangkar, kerana cara itu adalah suatu penyeksaan terhadapnya. Beliau
mengambil dalilnya daripada hadis Abu al-Dard' r.a. yang menyatakan: Pada hari
kiamat akan datang burung-burung pipit, lalu membuat aduan kepada Allah, kerana
manusia menyeksanya semasa di dunia dahulu.
Alasan ini dijawab oleh sesetengah ulama, iaitu
hadis ini dituju kepada mereka yang menyeksa dan tidak memberinya makan dan
minum. Al-Qaffal menyatakan, jika haiwan iaitu diberinya makan minum yang
cukup, nescaya harus dibelanya.
Saya lebih cenderung kepada pendapat al-Damiri
yang mengharuskan bela burung, ayam dan ikan untuk hiasan, dengan syarat
hendaklah dijaga dengan cukup makan minum dan keselamatannya. Demikian juga
dengan ikan emas dan lain-lain haiwan yang dibela dalam tempat yang terbatas
jarak keluasannya, kira-kira tidak seluas sungai dan laut.
Adapun ayam laga, jika dibela untuk tujuan
perhiasan maka tidak menjadi apa-apa halangan, namun jika diternak bagi tujuan
judi dan bersabung, maka ini adalah suatu penyeksaan yang sangat besar dosanya.
Sama juga hukumnya dengan haram minum arak,
sebarang usaha membantu peminum arak adalah dosa. Wallah a'lam.