Sabtu, 22 Jun 2013

Generasi Pewaris



Persekitaran rumah dan reban Tok Ayah memang banyak pemangsa anak-anak ayam. Biawak, monyet, musang pisang, tikus tanah dan semut gatal memang agak berleluasa. Susah nak kawal pemangsa-pemangsa ini. Jadi kerana itu, boleh dikatakan semua anak-anak ayam yang baru menetas tok ayah akan pisahkan dari ibu masing-masing. Anak-anak ayam ini akan ditempatkan dalam reban khas untuk pembesaran mereka. Kaedah seperti ini nampaknya berkesan untuk menjamin keselamatan pembesaran anak-anak ayam di reban. Kalau biarkan ibu atau induknya sendiri yang bawa, kerapkali si induk akan bawa turun anak tujuh lapan ekor anak, namun tak sampai dua minggu kadang-kadang dah tinggal dua atau tiga ekor sahaja. Yang selebihnya hilang entah kemana. Tentunya penangan si pemangsa yang disebutkan tadi.
Dari segi pemakanan untuk anak-anak ayam pula Tok Ayah lebih meyediakan dedak broiler jenama gold coin. Dari segi kualiti dan komposisi nutrient yang seimbang untuk pembesaran dan pertumbuhan anak-anak ayam, jenama ini memang antara yang terbaik. Dedak ini akan menjadi hidangan anak-anak ayam hinggalah usia mereka melepasi 3 bulan. Selepas itu Tok Ayah akan gilirkan antara dedak kasar, juga dari jenama gold coin, dengan makanan yang lain seperti padi, jagung dan sebagainya. Dedak gold coin ini sebenarnya kaya dengan protein dan terdapat peratus kalsium walaupun sedikit sahaja. Ia sesuai untuk peringkat umur anak ayam di bawah 3 atau 4 bulan. Tapi untuk seterusnya kelebihan protein boleh menjejaskan kesihatan ayam, khususnya untuk proses peneluran oleh ayam betina atau penghasilan benih baka oleh ayam jantan. Ayam boleh jadi terlebih gemuk, obbesiti, dengan banyak lemak berkumpul dalam tubuh. Ayam akan kelihatan lembik, tidak cergas, atau kocher, kata orang Kelantan. Penampilan segak gaya sabung tak menonjol.
Rerumput atau sayuran daun hijau wajar juga diberikan sekali sekala kepada anak-anak ayam untuk bekalan vitamin. Ikan bilis dan udang kering yang dikisar membekalkan calcium yang amat baik untuk pertumbuhan tulang dan bulu yang cantik. Kulit telur, kulit kerang dan pasir laut juga baik untuk penambahan calcium pembesaran ayam.





Di rumah Tok Ayah pula ada tiga empat ekor kucing Bengal. Kadang-kadang kalau kucing baka hutan ni lepas dari kurungan, memang di makannya hidup-hidup anak ayam tu. Nok buat lagu mano, hok kito pero belako.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan