Selasa, 28 Mei 2013

Ayam Sabung : Tok Pa

Tok Pa bertitih barih dari baka Pradu Hang Dum. Tapi mengikut riwayat silsilahnya, Tok Pa juga ada darah Saigon. Ayam ini berasal dari Chiang Mai, Thailand. Mengikut riwayat, Tok Pa pernah menang 5 kali dalam perlawanan besar di beberapa bon terkenal di utara Thailand. Kononnya ada sijil pengesahan, tapi Tok Ayah pun sepatah haram tak faham dia orang tulis dalam Thai.

Tapi Tok Pa memang memikat hati Tok Ayah. Dia tinggi dengan kaki yang kuat dan panjang. Leher juga tegap dan jinjang. Tubuh kemah dan mendada. Tulang kasa dan kelihatan kukuh. Ekor agak lebat dan panjang. Bulu pula berwarna hitam coklat gelap (walnut) kemerah-merahan (payah nak diungkapkan la) yang menjadi based color Pradu Hang Dum agak menyerlah. Elemen hijau api pun ada. Ada juga sedikit bulu rambai warna kuning emas di bahagian belakang. Bulunya gelap berkilat. Kata sesetengah otai, penampilan warna bulunya adalah selari dengan warna asal baka Pradu Hang Dum. Ianya dikatakan lebih lengkap berbanding warna sitam atau hijau api sebahagian baka Pradu Hang Dum yang popular di Thailand sekarang ini.

Tok Pa memang sihat dan ceria. Dia juga ada pasangan yang tidak kurang hebatnya. Cuma Tok Pa adakalanya kelihatan seperti sakit pada lutut dan kepala bahu. Ayam yang asalnya disabungkan memang ada kesan pada tubuh badan mereka. barangkali sewaktu Tok Pa sering diturunkan ke bon dia diberi steriod secara sembrono yang menyebabkan tubuhnya menerima impak setelah diselamatkan dari bon. Tidak mustahil juga mungkin hentaman dari lawan-lawannya meninggalkan kesan pada tubuhnya. Namun begitu, alhamdulillah, Tok Pa masih mampu melayani fitrah berpasangan dan telah menghasilkan zuriat dengan baik. Tok Ayah terpaksa memberinya makan ubat sakit lutut atau turun urat jika sekali sekala Tok Pa kelihatan sakit. Adakala Tok Ayah sapu minyak panas dan balut kakinya.

Besar benar harapan Tok Ayah agar jaguh hebat Chiang Mai ini akan menghasilkan zuriat ayam-ayam cantik yang berkualiti tinggi dari keturunan Pradu Hang Dum yang mashyur itu. Insya Allah.
(umur 17 bulan, berat 3.9 kg)


 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan